Konfidentiellt för kunds räkning – Business Controller

Vår kund verkar inom området återvinning, cirkulär ekonomi och hållbarhet. Företaget är relativt nystartat men redan ledande inom branschen. Bolaget har väldigt stabila ägare och är inom en bransch med få konkurrenter och växer kraftigt. Omsättningen är redan hög så trots att företaget är relativt nystartat så är det ett stabilt bolag som har funnits i olika former sedan 90-talet. I takt med den fortsatta expansionen behöver ekonomiavdelningen stärkas upp med en duktig, pragmatisk och hungrig Business Controller.

Om rollen

Denna roll är nyinrättad hos företaget och Business Controllern kommer både utveckla och utvärdera affärsplanering, uppföljning, analys, prognostisering och tolkning av företagets finansiella underlag.

Utifrån det tillser BC att ledningen och beslutsfattare erhåller relevant ekonomisk information för att bedriva verksamhetsstyrning och korrigera åtgärder som ökar organisationens effektivitet och lönsamhet.

Rollen innebär att arbeta nära verksamhetschefer, ledning, ekonomi och IT och kommer att ingå i ekonomiavdelningen. Det kommer med andra ord vara många stakeholders så du bör gilla att arbeta med många kontaktytor både internt och externt.

Rollen kommer att rapportera till CFO och placeringen är på huvudkontoret i Sundbyberg.

Ansvarsområden och befogenheter

  • Rapporterings-, planerings- och analysprocesserna
  • Hållbarhetsrapportering
  • Utveckla uppföljningssystem och rapporteringsprocessen och dess verktyg
  • Leda arbetet med budget och prognos
  • Analys, utvärdering, benchmark och best practice
  • Arbeta nära IT-avdelningen för att kontinuerligt utveckla rapport- och analysverktyg åt övriga organisationen BI och modell för rapportering
  • Systemägare för relevanta system
  • Ansvara för att, utifrån ett flertal källsystem sammanställa månadsrapportering till styrelse, inklusive analys av och kommentarer till utfall
  • Driva egna projekt inom controlling och verksamhetsutveckling
  • Tillgång till majoriteten av all information i Företagets system så som tex kostnadsställen och annan ekonomiska data

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Planering, analys, stöd till chefer, beräkningar, modellering, och rapportering.
  • Utveckling och uppföljning av statistik och nyckeltal, inklusive analys och presentation av dessa för interna och externa parter
  • Budgetarbete och uppföljning tillsammans med avdelningschefer
  • Beslutsunderlag till ledning och organisation
  • Arbeta med löpande rapportering samt vara delaktig i utveckling och effektivisering av processer
  • Ad hoc-analyser av finansiella och operationella data
  • Leda scenarios orsak- och verkan med produktkalkylen i centrum

Erfarenhet och bakgrund

  • Högskoleutbildning inom ekonomi på minst kandidatnivå eller motsvarande
  • 3-5 års relevant arbetslivserfarenhet (business controlling, managementkonsult eller liknande)
  • Har du erfarenhet från detaljhandelsindustrin eller DVH är det ett plus men inget krav
  • Mycket god vana av olika ekonomi-/affärssystem
  • Mycket god datorvana (MS Office, främst Excel)
  • Behärskar svenska i tal och skrift

Personliga egenskaper

Du bör vara noggrann och strukturerad som person. Då rollen inte finns idag är det viktigt att du är självgående och kan sätta dig in i nya uppgifter snabbt.

Du bör vara duktig på att kommunicera och ha god kommunikationsförmåga då du kommer ha många kontaktpunkter internt att förhålla dig till så att alla berörda får rätt information.

Du bör vidare en god samarbetsförmåga med dina kollegor och stakeholders så du kommer vara lite spindeln i nätet.

För att lyckas och trivas i denna roll bör du även ha en mycket hög affärsförståelse samt vara mycket analytisk i ditt sinne.

Hur du ansöker till tjänsten

Vår kund samarbetar i detta uppdrag med Planet Consulting. Du ansöker via knappen ”Ansök nu” nedan, där du fyller i dina uppgifter och bifogar personligt brev och CV. All information hanteras konfidentiellt i enlighet med gällande Academic Searchs/Planet Consultings integritetspolicy och personuppgiftslagen GDPR. Det innebär att vi endast kan hantera din ansökan på detta sätt. Tack för att du förstår.

Har du frågor om tjänsten eller Bolaget som företag, vänligen kontakta ansvarig konsult: Joachim Marmstedt på joachim.marmstedt@academicsearch.se eller på mobil 0768 502 732 eller ansvarig researcher.

 

sv_SE