Key Account Manager B2B Skåne
ECOKRAFT är en av de aktörerna inom Solenergi i Sverige. Med inriktning på premiumprodukter och långsiktigt effektiva energilösningar hjälper vi svenskarna och svenska företag att ställa om från fossilt till förnybart.
ECOKRAFT är ett härligt gäng som alla brinner för kundnöjdhet. Här får du arbeta med marknadsledande, högkvalitativa produkter, i en ständigt utvecklande organisation och i en expansiv bransch med goda framtidsutsikter. Vi välkomnar engagemang och eget driv. Här finns alltid möjligheter att utvecklas och ta nya karriärsteg. ECOKRAFT är ett stabil bolag med verksamhet sedan 2008 och en mycket stabil ägarbild i grunden.
ECOKRAFT fortsätter att växa inom det kommersiella segmentet, C&I. Nu söker vi en Key Account Manager till Skåne med huvudfokus på kommersiella fastigheter och större projekt.
Du kommer att rapportera till Försäljningschef inom segmentet medelstora företag.
ROLLBESKRIVNING
Ansvara för och utveckla långsiktiga affärer och relationer med bolagets största nyckelkunder inom B2B-segmentet (storskaliga solcellanläggningar på tak inklusive energilagring)
Du kommer fortsätta att ha fullt fokus på att bygga en relation och sälja in ECOKRAFT till företagets potentiellt viktigaste och mest långsiktiga affärer och relationer. Du kommer även ha tydliga budgetmål på individnivå.
Rollen är en viktig del i ECOKRAFTs stora satsning mot B2B segmentet. Placering är i Skåne på vårt kontor i Eslöv.
HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER OCH ANSVAR
- Bearbeta nya och befintliga kunder
- För att attrahera nya kunder behövs både uppsökande insatser såsom proaktiva kontakter, kundbesök, kundevent och andra säljfrämjande aktiviteter.
- Du driver din egen försäljning med stöd från bolagets marknadsavdelning och närmaste chef.
- Utföra ekonomiska analyser och guida kunden till rätt investering med hänsyn till både det korta- och långsiktiga perspektivet
- Ansvara för kontraktsförhandlingar med dina kunder och därefter ansvara för den löpande kundkontakten, koordinering och projektet som helhet tillsammans med stöd av interna resurser.
- Budgetansvar – Du arbetar efter uppsatta mål och ansvarar sedan för att den individuella budgeten uppnås.
- Utföra marknadsanalyser och aktivt uppsöka nya affärsmöjligheter med nya och existerande kunder.
BAKGRUND OCH ERFARENHET
- Universitetsexamen eller motsvarande, alternativt motsvarande mångårig erfarenhet som rollen kräver
- Minst 3-5 års arbetslivserfarenhet från liknande roller gärna inom energisektorn.
- Minst 3-5 års erfarenhet av teknisk försäljning och komplexa kunddialoger
- Erfarenhet och kunskap om finansiella lösningar (ex ppa) är ett plus
- Mycket goda datakunskaper framförallt i MS Office paketet (excel) samt relevanta ekonomisystem.
- Vana att kommunicera via digitala kommunikations- och projektverktyg (ex. Asana, Slack)
- Viss vana inom Projekteringssystem
- Mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift (Svenska, Engelska).
- Har du även en djup förståelse för det svenska elförsörjningssystemet är det ett plus.
Övrigt
Representera företaget på ett föredömligt sätt och vara lojal mot fattade beslut. Vara insatt i företagets styrande dokument.
Ansvars- och arbetsuppgifter ska ske i enlighet med lag och avtal samt policies, instruktioner samt övriga direktiv som regleras inom bolaget.
I övrigt agera enligt instruktioner från närmaste chef.
VEM ÄR DU SOM VI SÖKER
- Ett flexibelt, pragmatiskt och prestigelöst förhållningssätt, högt driv och starkt affärsfokus.
- Ödmjuk, transparent, inspirerande, förtroendeingivande samt analytisk.
- Vana att arbete mot uppsatta mål och driva ett kostnadseffektivt arbetssätt.
- Stor erfarenhet av ett processdrivet arbetssätt.
- Prestigelös – Förstå att man jobbar i en mindre organisation och måste ta tag i diverse olika frågor.
- Driven och självgående som person och en förmåga att driva dina egna affärer i mål.
- Ett stort nätverk är absolut en fördel för att lättare kunna skapa leads och därmed nya affärer men i slutändan är det upp till dig som person och vilka drivkrafter du har.
VI ERBJUDER
- Kollektivavtal
- Marknadsmässig lön med möjlighet till provision/bonus
- Tjänstebil
- Generöst friskvårdsbidrag
- Utbildning via ECOKRAFT Academy
- Karriärmöjligheter
- Team-aktiviteter
OM ECOKRAFT
ECOKRAFT är ett entreprenörsdrivet företag där kvalitet, kultur, sammanhållning och vikänslan är viktiga delar. Då tror vi att alla får en rolig arbetsplats och en bra och sund arbetsmiljö.
ECOKRAFTS mission är att driva omställningen till ett långsiktigt hållbart liv och att vara Sveriges tryggaste solcellsleverantör.
ECOKRAFT grundades 2008 med syftet att projektera, leverera och installera lösningar som möjliggör livet med egen el.
ECOKRAFT levererar enbart premium-produkter som är anpassade för det nordiska klimatet och klarar stora påfrestningar därför är det ännu viktigare att hela leveranskedjan känns professionell.
Idag har företaget gjort över 8 000 solcellsinstallationer och har hjälpt privatpersoner, företag och lantbruk att bli mer självförsörjande med egen elproduktion.
Vårt mål är och kommer alltid att vara trygghet och kvalitet i varje hänseende. Vi vill att våra kunder ska vara stolta över deras investering, i väldigt många år framöver.
ECOKRAFT omsätter drygt 500 mkr och har ca 180 medarbetare. Vi finns idag på 11 orter i Sverige.
HUR DU ANSÖKER TILL TJÄNSTEN
ECOKRAFT AB samarbetar i detta uppdrag med Planet Consulting. Du ansöker via knappen ”Ansök nu” nedan, där du fyller i dina uppgifter och bifogar personligt brev och CV. All information hanteras konfidentiellt i enlighet med gällande Academic Searchs/Planet Consultings integritetspolicy och personuppgiftslagen GDPR. Det innebär att vi endast kan hantera din ansökan på detta sätt. Tack för att du förstår.
Har du frågor om tjänsten eller ECOKRAFT AB som företag, vänligen kontakta ansvarig konsult: Joachim Marmstedt på joachim.marmstedt@academicsearch.se eller på mobil 0768 502 732 eller ansvarig researcher.